Vakna upp folket!



Har ni sett Renaults reklam som går på tv just nu? Nu har ni antagligen, om ni kollat på klippet jag laddat upp i inlägget. Personligen tycker jag att det är en av de bästa reklamerna jag sett på länge! Jag tycker att dom "ställer" väldigt bra "frågor" i framförallt början av klippet och får verkligen folk att tänka efter lite. Sen hoppas jag bara på att människor också efteråt tar åt sig av vad dom faktiskt säger, så att informationen inte bara går in ett öra och försvinner sen i det andra, precis som det brukar vara när man börjar prata om den stora Miljöfrågan.

Folk är helt enkelt för lata för att verkligen ta tag i problemet.
- Om man tappar nåt skräp på golvet, vad gör man då? Man tar upp det.
- Spiller man ut ett glas mjölk över köksbordet torkar man upp det.
- Är toalett pappret slut byter man rulle.
- Går glödlampan sönder byter man helt enkelt lampan.


Allt det där är småsaker som man förhoppningsvis gör naturligt och ingen av dom tar speciellt lång tid att fixa. Såna problem tar vi oftast hand om direkt när det sker. Varför gör vi inte det med Miljöfrågan då?

Jag tror att det är för att dom exemplen jag tog har alltid inträffat, enda sen mina föräldrar var små. Miljöfrågan däremot är nyare. Inte nytt, men nyare. Och den är något som inte alla är vana vid. Och vad händer oftast när något nytt problem som vi inte riktigt haft förut dyker upp? Tyvärr så blir man oftast rädd och förnekar det. Man ser det, men låtsas att det inte finns.

Att hjälpa till med att förbättra miljön måste inte betyda att man måste köpa ny bil eller byta värmekälla till sitt hus även om det är riktigt bra saker att göra. Sanningen är att man kan hjälpa till även med småsaker, som inte tar alls lång tid och inte är speciellt avancerade. Saker som jag vet att du faktiskt klarar av!

Några saker att göra kan vara..
- Släck lampan i rummet du inte är i
- Skippa bilen om det är kort till stället du ska - cykla eller gå!
- Köp närproducerade produkter så minskas transporterna
- Börja källsortera
- Byt ut dina vanliga glödlampor till Energisparande lampor


Om vi alla hjälps åt lite, så kan vi göra skillnad.
och sist, men verkligen inte minst, ett latinskt ordspråk som jag tycker passar in här:
Dum spiro, spero - "så länge jag andas, hoppas jag"

/Fanny




Kommentarer
Postat av: Ingela

jösses så klok du är:)man får ju dåligt samvete:)

2010-01-17 @ 18:52:02

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0