Påfågel i busken



Får några veckor sen i bussen till skolan satt jag och kollade ut genom fönstret precis som vanligt. Linn sitter precis bredvid mig och kollar rakt fram och Melanie satt en bit bort. Iallafall. När vi åker förbi ett par buskar ser jag något brunt med typ ett blå grönt huvud och en lång stjärt. Det först jag tänker på är att det är en påfågel, så jag ropar ut så att hela bussen råkade höra att jag hade, på ett mystiskt sätt, sett en vild påfågel i busken. Vi hinner såklart åka förbi djuret innan någon annan riktigt reagerar och när jag kollar mot både Linn och Melanie (jätte extas förstås, jag har ju hittat en fågel!) ser båda två väldigt fundersamma ut.

Ingen trodde på mig. Alla försökte övertyga mig om att det varit en plastpåse. Min tanke var: En plastpåse med fjädrar och ett huvud? No way! Så jag försökte förklara att den liknade en påfågel i kroppsformen, men hade fel färger. En av mina teorier var att det kunde vara en utlänsk fågel som kraschlandat här i Sverige, Norrköping och gick därför omkring skog och buskar. Det trodde heller ingen på.

Precis när jag kommer in i skolans dörrar går Jocke, en lärare, förbi lite tursamt. Får stopp på honom och frågar om det finns en fågel som liknar den jag såg, och JA, kära folket. Det FINNS en fågel, och den lever vilt i Sverige. Fasan heter den, och jag var inte galen!

puss!


Kommentarer
Postat av: fie fie

sånna har jag också sett typ vid buskarna vi elevhemmet^^!

2010-03-24 @ 16:04:06
Postat av: Fanny Borg

åh! då är jag inte ensam!

Det var typ i en buske i närheten av elevhemmet! :D

2010-03-24 @ 16:55:33
URL: http://fannyborg.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0