"Eftersom att någon kan lära ut det - är det inte omöjligt att lära sig det"

Den lilla meningen som fick äran att vara rubrik för inlägget peppar mig till att plugga matte. Jag har fastnat på en matteuppgift (Derivata, Matte C ni vet..) och tycker den är helt omöjlig - när den omöjligt kan vara omöjlig! För det rubriken säger stämmer ju faktiskt. Om någon kan lära ut hur man gör en sak, måste ju personen någon gång ha lärt sig det också själv så med andra ord borde jag med kunna lära mig det. Det krävs bara lite envishet och ork.

Uppgiften jag har fastnat på, men SKA lösa snart, lyder såhär:
Bestäm lutningen för tagenten till kurvan y = f(x) i punkten med x-koordinaten -3, om

a) f(x) = 2x^2-5x
b) f(x) = 4x^2-5x^4


Det här är just nu: det är så jäkla kallt överallt så jag sitter med en filt!

Kommentarer
Postat av: m

Det är bra fanny, ge dig inte du är såååå duktig:)

2010-11-18 @ 21:22:40
Postat av: gurra

mysunge:O

2010-11-19 @ 09:48:18

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0